Dr. Larissa Hahn

Larissa Hahn is a research associate in the Department of Physics Education. As part of her doctoral research and current postdoctoral work, she focuses on teaching and learning with multiple representations of various concepts encountered in the introductory phase of university-level physics (see PhD project). In this context, she particularly works with eye tracking as a method for analyzing learning and problem-solving processes (for a brief insight into this method, listen to the episode of the GDCP podcast NICHT im Fachraum essen!).

Education (short)

  • since 04/2024 Postdoctoral researcher at the University of Göttingen in the research group Physics Education Research led by Prof. Dr. Pascal Klein
  • 10/2020–03/2024 Doctoral researcher at the University of Göttingen in the research group Physics Education Research led by Prof. Dr. Pascal Klein
  • 08/2017–09/2020 “Master of Education” in Mathematics and Geography at the University of Göttingen. Master’s thesis: “Repräsentationswechsel im Kontext von Vektorfeldern:
    Analyse von Augenbewegungen bei Problemlöse- und Lernprozessen”, Supervisors: Prof. Dr. Stefan Halverscheid, Prof. Dr. Pascal Klein
  • 08/2017–09/2020 Additional teacher training program for a third teaching subject (Grammar School Track): Physics
  • 10/2014–08/2017 Dual-subject Bachelor’s degree in Mathematics and Geography at the University of Göttingen



Publications (peer-reviewed)


Conference proceedings


Conference contributions


  • Hahn, L., Neuhaus, J., & Klein, P. (2025). Blickdatenanalyse disziplin-spezifischer Repräsentationen in der Physik. Vortrag im Rahmen der DPG-Frühjahrestagung 2025 in Göttingen.
  • Hahn, L., Voigt, A., Mertsch, P., & Klein, P. (2025). Multi-repräsentationale Lernaufgaben zur Vektoranalysis in der Studieneingangsphase. Poster im Rahmen der DPG-Frühjahrestagung 2025 in Göttingen.
  • Weiß, N., Kretzer, Y., Hahn, L., Klein, P., & Klumpp, S. (2025). Modellierung von Blickbewegungen bei der Beurteilung von Divergenz. Poster im Rahmen der DPG-Frühjahrestagung 2025 in Göttingen.
  • Watzka, B., Omarbakiyeva, Y., Hahn, L., Klein, P., Krumphals, I., & Rubitzko, T. (2025). Wind als Kontext für das erste und zweite Newtonsche Gesetz sowie Kraftdiagramme. Poster im Rahmen der DPG-Frühjahrestagung 2025 in Göttingen.
  • Omarbakiyeva, Y., Hahn, L., Klein, P., Krumphals, I., & Watzka, B. (2025). Eye-Tracking-Studie zum Zusammenhang zwischen kognitiver Belastung und Lernerfolg bei der Anwendung von Kraftdiagrammen. Poster im Rahmen der DPG-Frühjahrestagung 2025 in Göttingen.
  • Hahn, L. & Klein, P. (2024). Implementation multi-repräsentationaler Lernaufgaben in die Studieneingangsphase. Vortrag im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2024 in Bochum.
  • Neuhaus, J., Hofmann, J., Hahn, L., Klein, P., & Müller, A. (2024). Multiple Repräsentationen bei Aufgaben zum Formelverständnis: Eine Eye-Tracking-Studie. Vortrag im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2024 in Bochum.
  • Hofmann, J., Hahn, L., Klein, P., & Becker-Genschow, S. (2024). LEIFIadaptiv: KI-basiertes adaptives Lernen in der Mechanik. Poster im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2024 in Bochum.
  • Weiß, N., Kretzer, Y., Hahn, L., Klein, P., & Klumpp, S. (2024). Modellierung von Blickbewegungen bei der Beurteilung der Divergenz von Vektorfeldern. Poster im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2024 in Bochum.
  • Priebe, J., Hahn, L., Neuhaus, J., & Klein, P. (2024). Eye-Tracking zur Analyse der Lern- und Problemlöseprozesse komplexer Zahlen. Poster im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2024 in Bochum.
  • Hahn, L. (2024). Eye-Tracking als Feedbackmethode in der Lehrkräftebildung. Vortrag im Rahmen des Tobii User Meetings in Köln.
  • Lahme, S. Z., Cirkel, J. O., Hahn, L., Klein, P., & Schneider, S. (2024). Students' perceived stress trajectory during the physics study entry phase. Vortrag im Rahmen des DiNat und VGD/ADG Forums in Locarno.
  • Hahn, L., Dahlkemper, M. N., Helms, V. K., Hofmann, J., & Klein, P. (2023). Eye-Tracking zur Analyse disziplin-spezifischer Repräsentationen in der Physik. Vortrag im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2023 in Hamburg.
  • Hahn, L., & Klein, P. (2023). A multi-representational simulation to learn about vector fields. Vortrag im Rahmen der GIREP-EPEC-Konferenz 2023 in Košice.
  • Hahn, L. & Klein, P. (2023). Multiple Repräsentationen und Zeichenaktivitäten als Zugänge zu Vektorfeldkonzepten. Vortrag im Rahmen der DPG-Frühjahrstagung in Hannover.
  • Hahn, L., Blaue, S., Höhn, P., Merkert, N., & Klein, P. (2023). Open Educational Resources für den Hochschulbereich: Anschauliche Vektoranalysis für die Studieneingangsphase. Poster im Rahmen der DPG-Frühjahrstagung in Hannover.
  • Hofmann, J., Hahn, L., Jelicic, K., Susac, A., & Klein, P. (2023). Triangulation von Verbal- und Blickdaten: Eine Eye-Tracking-Studie. Poster im Rahmen der DPG-Frühjahrstagung in Hannover.
  • Hahn, L. & Klein, P. (2022). Eye Tracking: Wie die Analyse von Blickbewegungen hilft, das Lernen von Physik besser zu verstehen. Vortrag im Rahmen des Regionalen MNU-Nachmittags am Otto-Hahn-Gymnasium in Göttingen.
  • Hahn, L. & Klein, P. (2022). Clusterbildung mit Blickbewegungen zur Analyse von Personen- und Aufgabenmerkmalen. Vortrag im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2022 in Aachen.
  • Klein, P. & Hahn, L. (2022). Eye Tracking in der Physikdidaktik für die Forschung und LL-Ausbildung. Poster im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2022 in Aachen.
  • Kretzer, Y., Hahn, L., Klumpp, S. & Klein, P. (2022). Analyse von Blickdaten beim Beurteilen der Divergenz von Vektorfeldern. Poster im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2022 in Aachen.
  • Cirkel, J. O., Lahme, S. Z., Hahn, L., Schneider, S., & Klein, P. (2022). Die Belastungstrajektorie des 1. und 2. Studiensemesters Physik. Vortrag im Rahmen der GDCP-Jahrestagung 2022 in Aachen.
  • Hahn, L. & Klein, P. (2022). Vektorielle Feldkonzepte verstehen durch Zeichnen? Erste Wirksamkeitsuntersuchungen. Poster im Rahmen der virtuellen DPG-Frühjahrstagung 2022.
  • Hahn, L. & Klein, P. (2022). Einsatz von multiplen Repräsentationsformen zur qualitativen Beschreibung realer Phänomene der Fluiddynamik. Poster im Rahmen der virtuellen DPG-Frühjahrstagung 2022.
  • Lahme, S. Z., Hahn, L., Langendorf, R., Cirkel, J. O., Schneider, S., & Klein, P. (2022). Belastungstrajektorie in der Studieneingangsphase Physik. Vortrag im Rahmen der virtuellen DPG-Frühjahrstagung 2022.
  • Hahn, L. & Klein, P. (2021). Multiple Repräsentationen und Zeichenaktivitäten als Zugänge zu Vektorfeldkonzepten - eine Eye-Tracking-Studie. Vortrag im Rahmen der virtuellen GDCP-Tagung 2021.
  • Klein, P. & Hahn, L. (2021). Eye-Tracking in der physikdidaktischen Forschung: Eine systematische Übersichtsarbeit. Vortrag im Rahmen der virtuellen GDCP-Tagung 2021.
  • Klein, P. & Hahn, L. (2021). Drawing to support representational competence in the context of vector fields. Poster im Rahmen der virtuellen ESERA-Tagung 2021.
  • Klein, P. & Hahn, L. (2021). Screen-based eye tracking to evaluate teaching and learning of physics. Vortrag im Rahmen des Tobii Pro User Meetings, virtuell.
  • Klein, P. & Hahn, L. (2021). Multiple Repräsentationen als fachdidaktischer Zugang zum Satz von Gauß. Poster im Rahmen der virtuellen DPG-Frühjahrstagung 2021.
  • Klein, P. & Hahn, L. (2021). Eye Tracking in Physics Education Research: How do students look at vector field plots? Vortrag im Rahmen des Tobii Webinars "How do students look at complex representations?", virtuell.
  • Hahn, L., Halverscheid S., Kuhn, J., & Klein, P. (2020). Blickbewegungen beim Koordinieren multipler Repräsentationen in der mathematischen Physik. Vortrag im Rahmen der virtuellen GDCP-Tagung 2020.