DR. ROBIN BUSSE








Short CV






  • From 2023

    Assistant Professorship for ‘Vocational Education in the Context of Global Upheavals’ at the Faculty of Human Sciences at the Technical University of Darmstadt (appointment accepted)



  • 2021-2023

    Temporary Academic Counsellor at the Faculty of Economics and Business Administration



  • 2016-2021

    Doctoral studies in economics with a focus on business education; title of dissertation: Transition processes at the end of lower secondary level: Explanatory approaches for social and migration-related inequalities



  • 2014-2016

    Studied Business Education with Spanish as a second subject at the Georg-August-University Göttingen with a Master of Education (M.Ed.) degree



  • 2014-2016

    Student assistant at the Chair of Business Education and Human Resources Development at the Georg-August-University Göttingen in the research projects ‘Ländermonitor berufliche Bildung 2015’ and ‘Nationale Bildungsberichterstattung 2016’



  • 2014-2016


    Student assistant at the Chair of Business Education and Human Resources Development at the University of Göttingen in the research project ‘CoSMed’ (Competence Measurement based on Simulations and adaptive Testing in Medical Settings)



  • 2011-2012

    International university exchange at the Universidade de Vigo, Spain



  • 2010-2014

    Degree in Business Education with Spanish as a second subject at the Georg-August-Universität Göttingen with a Bachelor of Arts degree (B.A.)



  • 2007-2010

    General higher education entrance qualification at the vocational schools in Springe, specialised grammar school for economics














Research Focus



  • Democracy promotion in vocational training

  • Influence of vocational education and training on political skills

  • Disparities in career choice processes and transition processes in vocational training

  • Vocational training monitoring











DISSERTATION



  • Busse, R. (2020). Übergangsverläufe am Ende der Sekundarstufe I: Erklärungsansätze für soziale und migrationsbezogene Ungleichheiten. wbv Media. https://doi.org/10.3278/6004818w [Add to Citavi project by DOI]










PUBLICATIONS



  • Busse, R. & Scharenberg, K. (2022). How immigrant optimism shapes educational transitions over the educational life course–Empirical evidence from Germany. Frontiers in Education, 7, 894249. https://doi.org/10.3389/feduc.2022.894249 [Add to Citavi project by DOI]

  • Busse, R. & Krebs., P. (2022). Digitale politische Partizipation von Jugendlichen in der Berufsausbildung. In S. Schumann, S. Seeber & S. Abele (Hrsg.), Digitale Transformation in der Berufsausbildung. Konzepte, Befunde und Herausforderungen (S. 55-74). Bielefeld: wbv Publikation.

  • Busse, R., Krebs, P., Seeber, S. & Seifried, J. (2022). Zur Bedeutung der beruflichen Bildung für die politische Partizipation von Auszubildenden. berufsbildung , Heft 195, 3-8.https://doi.org/10.3278/BB2203W [Add to Citavi project by DOI]

  • Busse, J. & Busse, R. (2021). Does Technology Matter? How Digital Self-Efficacy Affects the Relationship between ICT Exposure and Job Dissatisfaction.Proceedings of the Hawaii International Conference on System Sciences 2022, 6260–6269.http://dx.doi.org/10.24251/HICSS.2022.759 [Add to Citavi project by DOI]

  • Michaelis, C. & Busse, R. (2021). Regional Disparities in the Training Market: Opportunities for Adolescents to Obtain a Company-Based Training Place Depending on Regional Training Market Conditions. International Journal for Research in Vocational Education and Training, 8(1), 87-144. https://doi.org/10.13152/IJRVET.8.1.5 [Add to Citavi project by DOI]

  • Lischewski, J., Busse, R., Seeber, S., & Baethge, M. (2020). Der Einfluss von schulischer, nachschulischer und Erwachsenenbildung auf die politische Partizipation: Ein integratives Modell unter Kontrolle des familiären Hintergrundes. Soziale Welt, 71(4), 375–406.https://doi.org/10.5771/0038-6073-2020-4-375 [Add to Citavi project by DOI]

  • Busse, R. (2020). Der Einfluss persönlicher, sozialer, institutioneller und regionaler Bedingungen auf den Bildungsverlauf von Schulabgängerinnen und -abgängern ohne Studienberechtigung: Analysen auf der Grundlage des Nationalen Bildungspanels (NEPS), 116(1), 26–56.https://doi.org/10.25162/zbw-2020-0002 [Add to Citavi project by DOI]

  • Lischewski, J., Busse, R., Seeber, S., & Baethge, M. (2020). Weiterbildungserträge in Abhängigkeit unterschiedlicher Bildungsverläufe. Dargestellt am Beispiel der Wahlbeteiligung als zentraler Facette politischer Partizipation. In J. Schrader, A. Ioannidou, & H.-P. Blossfeld (Eds.), Edition ZfE. Monetäre und nicht monetäre Erträge von Weiterbildung (Vol. 7, pp. 213–235).

  • Wiesbaden: Springer Fachmedien Wiesbaden. https://doi.org/10.1007/978-3-658-25513-8_8 [Add to Citavi project by DOI]

  • Busse, R., Lischewski, J., & Seeber, S. (2019). Do Non-formal and Informal Adult Education Affect Citizens’ Political Participation During Adulthood? Journal of Social Science Education, 18(4), 5–25. https://doi.org/10.4119/jsse-1443 [Add to Citavi project by DOI]

  • Seeber, S., Busse, R., Michaelis, C. & Baethge, M. (2019). Migration in der beruflichen Bildung: Herausforderungen für die Integration von zugewanderten schutz- und asylsuchenden Jugendlichen. Zeitschrift für Erziehungswissenschaft, 22.(S1), 71–99.https://doi.org/10.1007/s11618-019-00890-4 [Add to Citavi project by DOI]

  • Busse, R. & Geiser, P. (2019). Steuerung des Übergangssektors: Reformen und Entwicklung von Angebotsstrukturen. berufsbildung, 73(178), 24-26.

  • Seeber, S., Wieck, M., Baethge-Kinsky, V., Boschke, V., Michaelis, M., Busse, R., & Geiser, P. (2019). Ländermonitor berufliche Bildung 2019. Ein Vergleich der Bundesländer mit vertiefender Analyse zu Passungsproblemen im dualen System. Bielefeld: W. Bertelsmann Verlag.

  • Seeber, S., Busse, R., & Michaelis, M. (2018). Hohe Hürden? Zu den anhaltenden Problemen der Integration von Jugendlichen mit Zuwanderungsgeschichte. berufsbildung, Heft 172, 18-21.

  • Busse, R. (2017). Monitoring der beruflichen Bildungsbeteiligung von Personen mit Migrationshintergrund. berufsbildung, Heft 163, 9-12.

  • Seeber, S., Baethge, M., Baas, M., Richter, M., Busse, R., Michaelis, C. (2017). Ländermonitor berufliche Bildung 2017. Leistungsfähigkeit und Chancengerechtigkeit - ein Vergleich zwischen den Bundesländern.











SELECTED NATIONAL AND INTERNATIONAL PRESENTATIONS



  • Glauser, D., Busse, R., & Scharenberg, K. (2022). Effects of School Segregation on Educational Achievement Along the Educational Trajectory in Germany. EARLI SIG 18 Conference 2022 in Freiburg.

  • Busse, R., Krebs, P., Seeber, S. & Seifried, J. (2022). Determinants of trainees’ intended political participation. EARLI SIG 13 Conference 2022 in Kristiansand, Norwegen.

  • Busse, R., & Scharenberg, K. (2022). Wie sekundäre ethnische Effekte die Bildungsübergänge im Lebensverlauf beeinflussen. 9. GEBF-Jahrestagung, Bamberg.

  • Busse, R., & Maué, E. (2022). Ein Sprungbrett in die Berufsausbildung? Bildungsverläufe im Anschluss an berufsvorbereitende Bildungsgänge. 9. GEBF-Jahrestagung, Bamberg.

  • Busse, R., & Scharenberg, K. (2021). Ethnic choice effects over the educational life course: A longitudinal study of educational choices. 4th International Conference Life Course in the Making, Bern.

  • Busse, R. (2019). Beruflichen Lebensverläufe und -muster nach dem Verlassen der allgemeinbildenden Schule von Personen mit Migrationshintergrund. Beitrag auf dem 6. Chinesisch-Deutschen Workshop zur Berufsbildungsforschung, Universität Gießen

  • Busse, R., Michaelis, C., Seeber, S. (2019). Migration-Related Disparities in VET Access: A VET-Sector-Specific Analysis. Paper presentation at the annual meeting of ECER, Vocational Education and Training (VETNET), Hamburg.

  • Busse, R., Lischewski, J., & Seeber, S. (2018). Dimensionen politischer Partizipation und ihr Zusammenhang mit unterschiedlichen Bildungsphasen. 6. Tagung der Gesellschaft für Empirische Bildungsforschung, Basel.

  • Busse, R. (2017). Integration of recently arrived asylum seekers and refugees as a key challenge in Germany. U4 Cluster Conference Social Sciences, Economics and Law (SSEL) 'On the Move - Exploring Contemporary Dynamics of Migration', Uppsala University, Sweden.

  • Seeber, S. & Busse, R. (2017). Integration von Schutz- und Asylsuchenden in die berufliche Bildung: Gelingensbedingungen und Reformbedarf im Berufsbildungssystem. BWP-Jahrestagung 2017, Stuttgart.

  • Michaelis, C. & Busse, R. (2017). Indikatoren der Leistungsfähigkeit und Chancengerechtigkeit der beruflichen Bildung. Beitrag auf dem 5. Chinesisch-Deutschen Workshop zur Berufsbildungsforschung, Tongji-Universität in Shanghai.











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Dr. Robin Busse

Professur für Wirtschaftspädagogik und Personalentwicklung

Platz der Göttinger Sieben 5

37073 Göttingen


robin.busse@uni-goettingen.de