English Language Teaching

Welcome...

... to the English Language Teaching (ELT) section! In our research and teaching, the main concern is on how to support students in learning the English language. We ask how they can feel comfortable enough so that they can communicate with different people, understand and produce texts conveyed through different media, and thus participate in diverse cultural discourses. Foreign language education therefore includes not only language learning but also cultural and literary learning. Within language education, our courses lay the foundations for the acquisition of linguistic means (vocabulary and grammar) as well as the promotion of listening and visual comprehension, reading comprehension, writing and speaking competences, and mediation. Literature education is dedicated to the competence-oriented use of literary texts in foreign language teaching and focuses not only on short stories, novels, dramas and poetry, but also on films and television series, radio plays, comics, and digital literature. A third essential focus is on cultural education, which deals with questions of training (inter-)cultural and global competences. This includes, for example, the willingness to communicate with speakers of other languages and to explore other cultures as well as the ability to negotiate meaning and change perspective.
As future English teachers, students in Göttingen deal with these issues on a theoretical and a practical level. Tangible teaching methods are tested out and reflected on together in our courses. In addition, we carry out various practical projects in cooperation with schools in Göttingen. The YLAB, a language learning laboratory for students, offers further room for practice – even beyond obligatory school internships. Throughout our projects, we place importance on innovative approaches such as drama pedagogy, global simulations, and virtual exchange via digital technologies.




Gastvortrag von Dr. Eloy Romero Muñoz (Université Sorbonne) war ein voller Erfolg
Am Freitag, 24. Januar 2025, besuchte Dr. Eloy Romero Muñoz die Göttinger Englischdidaktik, um vor einem vollen Saal von Englisch-Lehramts-Studierenden einen Gastvortrag zu den Ergebnissen seiner Doktorarbeit zu halten. Dabei diskutierte er innovative Vorschläge für den Grammatikunterricht, die auf den Erkenntnissen der Kognitiven Linguistik und Kognitiven Psychologie aufbauen. Wir danken ihm für seinen anregenden Vortrag, der uns unter anderem gezeigt hat, dass zählbäre Substantive (Look, a spider!) auch als unzählbare Substantive konzeptualisiert werden können (I squashed it. Now there is spider all over the wall).


Eloy Werbung




Kreative Methoden für den Fremdsprachenunterricht beim Verlag an der Ruhr erschienen (Link)


kreativ


Lebendiger Fremdsprachenunterricht, der die Schüler und Schülerinnen in ihrer Lebenswirklichkeit abholt und gleichzeitig wesentliche Lernziele vermittelt! Die 48 Methoden aus sechs Bereichen (Kunst, Musik, Film, Theater, Karaoke und Poetry Slam) verbinden fremdsprachliche Lerninhalte mit kreativen Herangehensweisen und machen selbst dröge Inhalte spannend. Ob Englischunterricht, Französisch-, Spanischunterricht oder DaZ/DaF – die Methoden, Spiele und spielerischen Vorgehensweisen eignen sich für jede Sprache und jedes Lernalter, da sie universell und beispielhaft zeigen, wie Kunstwerke, Literatur, Film und Theaterstücke spannend mit Lerninhalten verknüpft werden können. Die Schüler und Schülerinnen verfassen anhand von Songtexten Jahresrückblicke, schreiben und performen Raps, wandeln Texte in Illustrationen, verfassen Bilddiktate u. v. m. Dank der übersichtlichen Darstellung mit Angabe der Lernziele, der benötigten Materialien und Zeit sowie des Lernjahres ist jede Methode schnell einsetzbar. | Herausgegeben und mit Beiträgen von Andreas Wirag, Stefanie Giebert, Christiane Klempin. Mit weiteren Beiträgen von Andrea Knupfer, Sophie Charlotte Vogel, Nils Bernstein, Martin Kesting, Thomas Pfeifer, Luisa Alfes und Tanja Fohr.